Onlinemøter er på lik linje som fysiske møter i bedriftens regi viktige plattformer for å kunne representere virksomheten på en god måte.
Ved bruk av foto får du muligheten til å være aktuell på flere måter enn ved tekst. Si at du selger tursekker. Om vinteren kan det være flott å ha noen bilder fra skiturer med sekken tydelig. Om høsten kan det være bilder av noen med sekken på midt i blåbærlyngen. Her er det brede muligheter for å vise frem både produktet og sette kundene i en stemning.
Er det produsert noen bilder for din bedrift ved en gitt årstid, kan det tilføres flere bilder fra andre årstider eller settinger. Da sitter du fort på et stort visuelt arkiv som du kan hente materiale fra når det er behov, en egen bildebank.
1: Vær forberedt
• Let frem alt du trenger i forkant slik at det er kun et tastetrykk unna når du trenger det.
2: Gjør deg kjent med programvaren
• Test den aktuelle programvaren du benytter, slik at du vet hvor de ulike knappene ligger og hvordan det ser ut når du først logger på møtet.
3: Bilde/kamera
• Test kamera på deg selv før du logger inn, slik at du vet hva som er synlig.
• Vær obs på bakgrunnen. Fjern eventuelle personlige gjenstander og forstyrrende elementer.
• Alt det som er synlig på kamera representerer deg og din bedrift.
Vi anbefaler en enkel bakgrunn, enten den er en del av det fysiske rommet eller om den er lagt på digitalt.
• Sett gjerne kamera i høyde med øynene dine, det gir et mest naturlig uttrykk.
• Bruk gjerne off-camera-knappen effektivt om du vet du må flytte på deg under møtet.
4: Lys
• Se til at ansiktet ditt er godt belyst. Dette kan du enkelt fikse med å skru opp skjermstyrken din, og unngå at det er en sterk lyskilde bak deg. Dette gjelder også vinduer. Hold de sterkeste lyskildene bak webkamera. Vi anbefaler at du setter deg nært et vindu med ansiktet vendt ut.
• Sitt i et godt opplyst rom. Øynene blir fort slitne om skjermlyset er den eneste lyskilden.
5: Vær forberedt
• Bruk headset hvor det er mulig. Slik sikrer du at du unngår gjenklang fra andres mikrofon, du hører bedre og møtet forblir privat. Eliminer muligheten for støy ved å lukke vinduer og slå av eventuelle elektriske maskiner.
• Er du ferdig med å si det du skal si kan det være lurt å mute. Slik unngår du å forstyrre andre når de holder sine innlegg. Bruk gjerne mute-knappen effektivt når du vet du kommer til å lage lyd.
6: Skjermdeling
• Lukk alle faner i nettleseren din og andre unødvendige dokumenter før du deler skjerm. Da sikrer du at noe du ikke ønsker skal vises blir synlig.
• Slå av alle varslinger slik at de ikke dukker opp med sensitivt innhold under møtet.
1. Endre presentasjonsnavn/visningsnavn på deg selv slik at det inneholder for- og etternavn og navnet til din bedrift.
2. Legg gjerne til et oppdatert bilde eller bedriftslogo på din bruker.
3. Styr belysningen ved å bruke en ekstern lyskilde for å belyse deg og rommet rundt. Det finnes lyskilder som er spesielt tilpasset denne bruken.
4. Tenk gjennom bekledning slik at du fremstår i tråd med bedriftens profesjonalitet. Her er det mulig å kle seg i farger som stemmer med bedriftens profil. Unngå mønstre, da dette fort oppleves som bevegelse i bildet.
Lykke til med dine onlinemøter.
Vi hjelper deg gjerne med å løse dine behov for visuell markedsføring og identitetsbygging.