Film kan vise et spesielt produkts funksjoner eller løsninger. I noen tilfeller kan disse være enklere å vise på film enn på foto. Eksempelvis kan glidelåsen på en jakke lukkes, et bord kan være dekket til middag med nytt servise eller en knapp på et badekar kan aktivere et boblebad.
En produktfilm må fremstille dine produkter på den beste og mest representative måte.
Digitale løsninger og apper drar ofte nytte av å bruke film. I en produktfilm kan du gi enkel veiledning og forklare hvordan ditt produkt brukes og gi dine kunder en dypere innsikt i din vare. Dette kan forklares tydelig ved bruk av illustrative klipp, supplert med tale og tekstplakater/bulletpoints.
Film er en flott måte å knytte ditt produkt til en ønsket stemning eller følelse. Her står du fritt til å styrke ditt budskap med tilpasset musikk og dramaturgi. Skal du knytte dine produkter til en sesong, som eksempelvis jul, kan det være fint å lage et miljø som gir julestemning. Her kan du julepynte lokasjonen for opptaket med juletre, gaver, m.m. og legge til musikk som er knyttet til høytiden.
I produktfilmer er det mulig å vise flere produkter i en setting. Da kan du vise frem hele kolleksjoner eller deler av ditt sortiment. Eller du kan vise nærmere detaljer av ett produkt.